W jaki metodę Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna proponowanego produktu?

W jaki sposób Klienci podejmują decyzję dotyczącą zakupu proponowanego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, uzależniony jest od wielu czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie tyczy się produktu rutynowego czy też produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w bardzo wielu sytuacjach produkty o przystępnej cenie. Dotyczy to przede wszystkim żywności oraz dodatkowo środków czystości czy także prasy. W sytuacji takich towarów konsumenci w znaczącej liczbie przypadków bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę oraz dostępne na rynku marki. W wielu wypadkach jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich produktów jest częściej niska, klient nie traci podczas zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Całkiem inaczej natomiast sytuacja wygląda w wypadku towarów problemowych. Są to w większości wypadków produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Dotyczy to wyjątkowo zakupów problemowych. W wypadku towarów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Ażeby z ogromnym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się zachowaniom nabywców, które poprzedzają zakup produktu oraz dodatkowo te, które mają miejsce już po dokonaniu zakupu. Trzeba tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji , a oprócz tego ocena możliwości zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.